Interní (procesní) role
Související rozcestníky | Hlavní rozcestník | Procesní řízení
Interní role slouží k identifikaci osob a jejich kompetencí uvnitř firmy. Role lze rozdělit dle interního nastavení firmy do několika kategorií dle druhů např.
- obecné (zaměstnanec, technik, ...)
- organizační (vedení, administrativa, servis, prodejna, údržba, ...)
- schvalovací (dle nastavených schvalovacích schémat)
- atd.
Druhy interních (procesní) rolí
Pro vytvoření role je nejprve nutné vytvořit si druh interní role v číselníku *6421 – Druhy interních rolí.
Postup:
- Spusťte apl. *6421 – Druhy interních (procesních) rolí
- Stiskněte tlač. Přidej nebo Kopíruj
- Do druhu role uveďte označení role a přidejte název druhu rolí
- Dále můžete vybrat z následujících možností:
- Editovat platnosti = lze editovat platnost jednotlivých rolí (např. nástup na mateřskou, atd.)
- Povolit zástupy = dovolí pořizovat zástupy interní role v rámci tohoto druhu (default = povoleno)
Interní (procesní) role
Pomocí interních (procesních) rolí lze definovat firemní (schvalovací) procesy obecně bez konkrétních osob pouze na úrovni rolí, které v průběhu času mohou vykonávat různé osoby, případně jejich zástupy. Takto nadefinované procesy tak není nutné v případě personálních změn nijak upravovat pouze se řeší obsazení jednotlivých rolí. Do role může být obsazeno i několik lidí. Více o tzv. multirolích se dozvíte v návodu +3343.
Pro vytvoření role a přiřazení osoby do "funkce" použijte apl. *6420 - Interní procesní role. Po spuštění aplikace vidíte vlevo seznam všech pořízených rolí (1.), vpravo nahoře filtr (2.) a vpravo dole detail/obecný popis role (3.) a konkrétní osoby zařazené do role (4.), vybrané ze seznamu vlevo, a detailní informaci ke každému typu obsazení.
Nový zápis pořizujete přes tlačítko Přidej nebo Kopíruj (5.) pokud již podobný doklad v databázi existuje.
Pomocí tlačítka Sestavy (6.) generujete IQ - Role, ale taky pod ním najdete odkaz na IQ aplikací Klienti a Osoby. Tlačítkem Přílohy (6.) můžete připojit přílohu k již uložené roli.
Postup pořízení role:
- Spusťte apl. *6420 – Interní procesní role
- Stiskněte tlač. Přidej nebo Kopíruj
- V okně vyplňte požadované údaje a parametry (viz. popis okna níže)
- Osoby můžete k roli přiřazovat:
- jednotlivě přes tlač. Přidej 2
- hromadně přes tlač. Hromadně (např. role zaměstnanec)
- Celé pořízení uložte tlač. OK
Popis okna:
V horní části (1.) doplňujete základní informace a parametry k roli:
- Role/Název - označení (kód role) a celý název
- Druh rolí - z číselníku *6421 - Druhy interních rolí
- Popis - do popisu lze uvést např. pracovní náplň, požadavky na výkon práce, kompetence, ad.
- Identifikátor - slouží k identifikaci role pro systémové operace a také specifikuje roli při převodu do nového roku. Převod interních rolí probíhá spolu s převodem osob a klientů (více v návodu +1204).
- Počet osob v roli - hlídá množství osob v konkrétní roli (např. není dovoleno mít více jak jeden zástup uvedu číslo 1). Pokud není uvedeno, je počet osob v jedné roli neomezený
- Náročnost role hodin týdně - pouze informativní údaj definující pracovní vytížení dané role v rámci týdne
- Datum - filtruje osoby dle platnosti k tomuto datu. Kontroluje se pouze pokud je editace platnosti povolena na druhu v *6421 - Druhy interních rolí.
Pozn.: K tomuto datu se také hledají platní zaměstnanci na firmě (přebírá se do parametrů KUKUu osob na pobočce).
Spodní část (2.) je rozdělena na několik záložek:
1) na záložce "Osoby v roli" vybíráte konkrétní osoby do pořizované role:
- Osoba na pobočce - nabízí se osoby z číselníku *3004 - Osoby (funkce a pobočka se natahují automaticky, je-li uvedeno na osobě v číselníku)
- Typ obsazení - vybíráte z několika možností (role, zástup, kandidát/čekatel, rezerva, plán návrat).
Pozor! V momentě, kdy je osoba mimo kancelář, nabízí se v rámci schval. výzev osoba v roli zástup. Více v návodu +3191. - Pořadí - určuje "vyšší postavení", využívá se např. při zástupech (př. je-li osoba první v pořadí na dovolené, vezme se pro zástup osoba druhá v pořadí, atd.)
- Platí od - do - platnost osoby v roli, jednotlivé role jsou archivované a lze tedy přehledně vidět, kdo a kdy byl historicky v roli obsazen
2) na záložce "Kompetence role" (3.) je možné k hlavní roli přidat zodpovědnosti v dané roli, tzv. personální kompetence (vědomosti, znalosti, pravomoci, odpovědnosti, atd. Vybírá se z apl. *7048 - Číselník pracocvních náplní.
Pozn.: Pro přístup do číselníku je nutné mít licencovaný modul Řízení lidských zdrojů. Pokud nemáte, je možné uvést vše potřebné do popisu interní role.
3) "Spojení" - kontaktní údaje k roli (email, telefon, atd.); př. role: FIRMA_UCETNI, spojení: ucetni@winfas.cz
4) "Externí identifikátory" - tyto údaje primárně slouží k propojení rolí s dalšími systémy
5) "Přílohy" - zde můžete přidávat k roli přílohy, např. směrnice, smlouvy, ad.