Článek: 1204 | Naposledy změněno: 05.01.2012

Číselník klientů - převod mezi roky

Související rozcestníky | Hlavní rozcestník | Klienti


 

Číselník klientů je v novém roce založený automaticky při vytvoření databáze. Jde o jediný obecný číselník, jehož převod je možné opakovat. Při opakovaných převodech dat jsou klienti identifikování podle dvou údajů - identifikátor klienta (obvykle IČ nebo RČ) a identifikátor adresy (většinou název firmy nebo pobočky). Údaje musí být shodné v číselníku klientů ve starém i v novém roce. Pokud z nějakého důvodu musíte v jedná z databází klienta přejmenovat (změnit jeho identifikátor), postupujte podle následujících návodů.

Na co si dát pozor v číselníku klientů

  • Identifikátor adresy a identifikátor klienta

    • musejí být ve firmě nového i starého roku stejné, nebo ...
    • musíte mít ve firmě starého roku zadaný identifkátor klienta pro nové období
      (podrobněji viz návod níže)
  • Pokud nejsou splněny výše uvedené podmínky a na daného klienta jsou vystavné doklady které se mezi roky převádějí, skončí převod chybou.
  • Jako rozdíl je brán také rozdíly v háčcích, čárkách, velkých a malých písmenech nebo mezerách.
  • Chyba se projevuje při převodu klientů na nový rok (režim D) - žlutý vykřičník


 

Automatické opravy identifikátorů

Pozor! Všechny níže zmíněné postupy řeší pouze opravy identifkátorů, nikoliv dalších údajů jako jsou adresy, bankovní účty apod. Ty musíte opravit v obou letech běžným způsobem.

Podmínky

  • U databáze musíte mít nastavenou vazbu na firmu pro nový a starý rok (návod +2466).
  • Automatika funguje pouze pro firmu, ze které byla provedena inicializace při převodu z minulého roku. (Inicializace se běžně provádí při protním zahájení nového roku, nejde tedy o žádný zvlášní krok navíc. Vazba na firmu, ze které proběhla inicializace, je o ochrana pro případy, kdy si z ostrých dat vytváříte zkušební firmu. Z té pak automatické opravy klientů záměrně nefungují.)

Postup A
Oprava ve starém roce > automatická změna identifikátoru v novém

  • Přepněte se do firmy starého roku.
  • V číselníku *3000 Klienti si otevřete klienta tlačítkem Uprav.
  • Změňte požadovaný identifikátor (klienta/adresy).
  • Zobrazí se hláška upozorňující na dopady této změny, potvrďte ji.
  • Uložte tlačítkem OK.
  • V této chvíli se změny identifikátorů provedou i ve firmě nového roku.

Postup B
Oprava v novém roce > ve starém roce doplní identifikátor pro nové období

  • Při tomto postupu zůstává ve starém roce původní identifikátor. Provázání pro převody se vyřeší automatickým doplněním identifkátor pro nové období.
  • Přepněte se do firmy nového roku.
  • V číselníku *3000 Klienti si otevřete klienta tlačítkem Uprav.
  • Změňte požadovaný identifikátor (klienta/adresy).
  • Zobrazí se hláška upozorňující na dopady této změny, potvrďte ji.
  • Uložte tlačítkem OK.
  • V této chvíli se do firmy starého roku ke klientovi automaticky doplní identifikátor pro nové období (viz bod 3. na obrázcích níže).

 

Ruční opravy identifikátorů

Postupy se používají v případě, že z nějakého důvodu není možné provést opravy automatické. Všechny níže zmíněné postupy řeší pouze opravy identifkátorů, nikoliv dalších údajů jako jsou adresy, bankovní účty apod. Ty musíte opravit v obou letech běžným způsobem.

Opravení překlepu v identifikátoru klienta a identifikátoru adresy

  • Pokud některý z těcho údajů změníte v novém roce, musíte stejnou změnu provést i ve firemě starého roku. Pro usnadnění doporučujeme z nové firmy údaj vykopírovat pomocí CTRL+C a do pole ve staré firmě vložit pomocí CTRL + V (stejný princip jako kopírování textu ve Wordu).

Společnost se na přelomu roku přejmenuje

  • Ve firmě nového roku proveďte v číselníku *3000 Klienti přejmenování dle potřeby
  • Přejděte do pole Identifikátor adresy (1.), zamodřete text a stiskněte CTRL + C
    (text se uloží do schránky)

  • Přepněte se do firmy starého roku.
  • Ve firmě starého roku najeďte v číselníku *3000 Klienti a otevřete původní adresu klienta pro opravy.
  • V okně Základní identifice firmy se přepněte na záložku Další údaje (2.)
  • Dále přejděte do pole Identifikátor adresy pro nové období, řádek Hlavní adresa (3.) a stiskněte CTRL + V (zkopírování ze schránky). Alternativou je ručně napsat přesně stejný identifikátor adresy jako jste u firmy uvedli v novém roce (1.).

  • Adresu uložte tlačítkem OK.
  • Celého klienta uložte talčítkem OK.

Změna identifikátoru klienta při přechodu na nový rok

  • Ve firmě nového roku spusťte číselník *3000 Klienti
  • Upravte identifikátor klienta dle potřeby (1.) - např.: když je v identifikátoru DIČ, změníte jej na IČ)

  • Přepněte se do firmy starého roku.
  • Ve firmě starého roku najeďte v číselníku *3000 Klienti a otevřete původní adresu klienta pro opravy.
  • Přepněte se do záložky Další údaje (2.)
  • Doplňte Identifikátor klienta pro nové období, řádek Klienta (3.) stejný jako jste nastavili identifkátor klienta ve firmě nového roku.

  • Uložte tlačítkem OK.

 

Opravy ostatních údajů v klientech

Autor:    SUK Ondřej    | Posl.změna:    05.01.2012    | Článek:    1204    |     www.WinFAS.cz