Sloučení závazků pro úhradu jednou částkou (SPAD)
Související rozcestníky | Hlavní rozcestník | Finanční modul | Účetní modul | Předpisy a úhrady
Jedná se o sloučení předpisů do jednoho závazkového dokladu, na který následně vytvoříte platbu. Původní předpisy uhradíte tímto spadovým dokladem a spad následně uhradíte bankou či jiným způsobem úhrady.
Používá se např. pro úhradu složenek jednou částkou.
Nastavení:
1) Číselník *9820 Definice přenosu
- Vytvořte novou definici SLOZ - Složenky
- Do příkazu nastavte cestu, kam se má ukládat soubor pro poštovní aplikaci
- Formát souboru vyberte ČP - Složenky B
2) Kniha SPADu v číselníku *8077 Účetní knihu a číselnou řadu v *9001 Číselné řady
- Vytvořte knihy pro SPAD závazků do složenek (pojmenujte knihu názvem SLOZ)
- Vyberte z rozbalovátka typ knihy Splátkový kal./směnky/avíza
- Pokud existuje, vyberte nějakou knihu SPADu a tlačítkem KOPÍRUJ ji okopírujte
- Pokud žádná kniha SPADu neexistuje, vytvořte ji tlačítkem Přidej
- Zkontrolujte zda je správně nastaveno Druh knihy (záv/poh) a typ knihy aktivní/pasivní
- Vytvořte číselnou řadu v *9001
3) Šablony pro zápis SPADu v *1001 Závazky
- Vytvořit šablonu pořízení i šablonu pro okno kumulace (druhou zmíněnou lze vytvořit v průběhu pořízení prvního spadu)
- Šablona pořízení - doplňte knihu a číselnou řadu SPADu, rozpis částky NEzaškrtnuto, typ úhrad příkazem
Vytvoření TXT souboru pro CRYPTU
- Vytvořte závazky, které chcete platit složenkou. Zápis závazků je standardní, typ úhrady vyberte "složenkou".
- Pokud nestrháváte poplatky za složenky z hodnoty složenky (platí je firma nad rámec složenek), musíte navíc vytvořit závazek na výši poplatků (podklad pro závazek zašle Česká pošta).
- Typ úhrady složenkou
- Poplatky také uhradíte dokladem SPADu
- Proveďte tvorbu TXT souboru (podklad pro CRYPTU) podle návodu +1690.
- Následně vytvořte SPAD dokladů.
SPAD dokladů
- SPAD sloučí vybrané doklady pro úhradu jednou částkou.
- Sloučené závazky se SPADem fiktivně uhradí.
Postup
- Aplikace *1001 Závazky.
- Výběr šablony a tlačítkem Přidej.
- V okně pořízení vypňte klienta, datumy, VS, specificný symbol, BÚ klienta, nedoplňujte částku.
- Šipka vedle tlačítka "Vypořádání" - Sloučení dokladů.
- V okně kumulace zkontrulujte si (doplňte) políčko "Přenos", zde musí být uveden výše nastavený přenos složenkou
- Tlačítkem "Dávka"
- Zobrazí se okno "Parametry kumulace dokladu"
- Zde upravte "Typ úhrady" na Složenkou
- Pokud zahrnované doklady nemají zadaný typ úhrady, nenabídnou se ve výběru!
- Pokud mají doklady různé typy úhrad, nefiltrujte typ úhrady.
- Údaj kniha nevyplňujte
- Okno potvrďte OK
- Zobrazí se seznam dokladů pro tvorbu SPADu
- Zde vyberte doklady (sloupec Ano/Ne), které chcete uhradit
- Vše uložte pomocí tlačítka OK
- Doklad je připraven k úhradě
Vrácení peněz ze složenek
- Pokud se za některou ze složenek vrátí peníze jako nedoručitelné, pak tuto příchozí platbu napárujte na původní závazek klienta.
- Při vrácení peněz ze složenky postupujte následujícím způsobem:
- Otevřete aplikaci *1004 Zpracování bankovních výpisů
- Vyberte šablonu Zpracování bank. výpisů
- Přejděte na záložku Ostatní a nastavte Režim zpracování jako "vrácení úhrady" (Při nastavení tohoto režimu se nabídnou všechny uhrazené doklady, bez ohledu na to, jak a čím byly uhrazené)
- Vraťte se na záložku Položka a napárujte původní doklad (páruje se závazek, NE SPADový doklad!)
- Uložit tlačítkem OK
- Pokud se vrátí více plateb jednou položkou v bance, vyřešte jejich rozdělení rozpadem:
- Ve zpracování bank. výpisů stiskněte černou šipku vedle tlačítka "Párování" a vyberte možnost "Rozpad úhrady"
- Na záložce Ostatní nastavte typ zpracování banky jako "Vrácení peněz"
- Na záložce Položka napárujte doklad (závazek)
- Tlačítkem Přidej přidejte nový řádek a postupně napárujte jednotlivé doklady
Autor: DiS. ZEMENOVÁ Zuzana | Posl.změna: 30.01.2019 | Článek: 670 | www.WinFAS.cz