Článek: 3370 | Naposledy změněno: 30.06.2023

Nastavení importu prodejek do účetnictví

Související rozcestníky | Hlavní rozcestník Finanční modul |  Import prodejek (tržeb) ze zásob


 

Tento návod popisuje postup nastavení importu prodejek z Řízení zásob do Finančního modulu. Postup spuštění importu prodejek do účetnictví je popsán v návodu +3468.

Jsou dva možné způsoby pořízení prodejek - bez vazby na pokladní šuplík a s vazbou na pokladní šuplík.

A. Prodej bez pokladních šuplíků

  • Prodejky jsou v systému hrazené pouze hotově.
  • Import do účetnictví vytvoří pokladní doklad.

B. Prodej přes pokladní šuplíky

  • Při nastavení importu prodejek se předpokládá, že již máte nastavenou práci s pokladními šuplíky.
  • Import probíhá na základě nastaveného druhu platby v číselníku *8752 - Číselník druhů plateb.
  • Import do účetnictví vytvoří pokladní doklad při úhradě HOTOVĚ, POUKÁZKOU, STRAVENKOU.
  • Import do účetnictví vytvoří pohledávku při úhradě KARTOU.

Nastavení druhů plateb v *8752 - Číselník druhů plateb

  • Příklad nastavení druhů plateb v číselníku je na obrázku níže.
  • POZOR! Ost.bezhotovostní platby a Čerpání voucheru se nepřenáší do účetnictví se stejným názvem druhu platby, se kterým je pořízen do číselníku!
    • Typ platby Ost. bezhotovostní platba se do účetnictví importuje jako druh platby Stravenkou.
    • Typ platby Čerpání voucheru se do účetnictví importuje jako druh platby Poukázkou.


1. Nastavení šablony importu do účetnictví

Postup níže popisuje pouze jednu variantu nastavení. Pro každý využívaný způsob úhrady a měnu je nutné nastavit vlastní argument!

Pokud programová kontrola při importu zjistí, že chybí argument pro některý způsob platby (popř. měnu), tak bude import přerušen. Po doplnění argumentu je možné import znovu spustit a dokončit.

Postup nastavení:

  • Spusťte aplikaci *1018 - Prohlížení knih.
  • Stiskněte šipku u tlačítka Data a vyberte možnost Import prodejek z ŘZ.


  • Otevře se okno Výběr přenosu ke spuštění.
  • Přes správu šablon založte ručně novou šablonu importu (návod +792) NEBO stáhněte předpřipravenou šablonu z internetu (návod +482).
  • V editaci šablony Výběr přenosu ke spuštění nastavte následující:

1. Záložka Sestavy

  • Načtení sestavy pro kontrolu účetních dokladů po importu:
    • V sestavě IQ - pohled do knih je možné importovat z webu námi připravenou šablonu viz obrázek níže.
    • Centrální manažer / Finanční modul / Sestavy / IQ - pohled do knih
  • Nastavení na záložce Sestava:
    • Sestava: IQ - pohled do knih
    • Argumenty sestavy: kód šablony vybrané sestavy IQ - pohled do knih


2. Záložka Období

  • Na této záložce je možné natavit kontrolu na období.
  • Pokud se nastaví tato kontrola, bude se při importu hlídat uzávěrka období.


3. Záložka Argumenty

  • Řídící údaje:
    • Pro každý typ úhrady (hotově / kartou / poukázkou / stravenkou) musí být nastavený vlastní řádek s argumenty. 
      • Způsob platby: hotově 
      • Měna: CZK
  • Agregace RZ dokladů: Pokud se budou předávat detailní údaje ze zásob (z modulu RZ), import bude trvat déle.
    • Doporučené nastavení agregace (vznikne souhrnný účetní doklad za více prodejek z RZ):
      • Datum: "z data DO" tj. doklad se bude kumulovat k datu pořízení poslední prodejky
        • popř. "z modulu RZ" bude členit účetní doklad na denní prodeje
      • Klient: "z výběru", klient může být zadán např. firemní věta, nebo "drobný prodej"
      • Párovací symbol: "z řady úč. dokladu"
  • Parametry účetních dokladů:
    • Určuje, do jaké účetní knihy a s jakou číselnou řadou bude účetní doklad vytvořen. 
      • Skupina číselných řad: KASY
      • Číselná řada: K01 - Pokladna 1
      • Kniha (účetní): K01 - Pokladna 1
      • Kód DPH pro zaokrouhlení dokladů: 92 - VÝSTUP - BEZ DANĚ (popř. 99 - nejde do eviden.DPH)
      • Variabilní symbol: plnění variabilního symbolu podle data na pokladním dokladu (dle nastavení agregace za datum)
      • Název: nastavení vlastního názvu poddokladu na pokladním dokladu
        • Defaultní název = Přenos z prodejek, kumulováno
  • Samostatné RZ účtenky z pokladního šuplíku
    • Umožňuje importovat účtenky (pohyby hotovosti) z pokladního šuplíku
    • Jedná se o účtenky bez tabulky DPH a bez vazby na předpis (závazky/pohledávky)
    • Pokud je přenos aktivní je nutné zadat klienta pro založení pokladního dokladu


2. Předkontace importovaných prodejek 

POZOR! Předkontace se nevytvoří pokud se nedohledá účet ani kombinace klíčů na dokladu zásob nebo pokud není nastavená tvorba účtů (*8014) pro tvorbu předkontace.

PŘEKONTACE ZAÚČTOVÁNÍ

  • Účet dokladu se přebírá podle knihy, do které se prodejky importovaly (u pokladního dokladu např. účet 211000).
  • Účet tržeb se ukládá do předkontace na základě nastavení účetní skupiny na prodané položce.

Nastavení účtování tržeb ze zásob

  • Spusťte číselník *8014 - Tvorba účtů.
  • Vyberte oblast zásoby (1.).
  • Filtrujte Podle skupin (2).
  • Vyberte účetní skupinu pro nastavení účtování tržeb ze zásob (3.).
  • Pro účtování tržeb ze zásob (4.) se sleduje specifikace 3 - Účtování tržeb ze zásob (5.).
  • Dokud účetní skupina nemá nastavenou specifikaci pro účtování tržeb ze zásob, tak bude nutné importované tržby zaúčtovat ručně.


 

  • Pokud nemáte pro pohyb prodeje za hotové (příkladem Hodnota "51") nastavenou specifikaci 3, pořiďte ji přes tlačítko Přidej dle vzoru na obrázku níže.


PŘEDKONTACE ZAKLÍČOVÁNÍ

  • Kombinace klíčů se přebírá z položek pořízených na prodejkách (účtenkách) v Řízení zásob.
  • Kombinace klíčů se ukládá do předkontace, dle které následně probíhá zaúčtování v aplikaci *1011 - Zúčtování
Autor:    DiS. ZEMENOVÁ Zuzana    | Posl.změna:    30.06.2023    | Článek:    3370    |     www.WinFAS.cz